четвъртък, 7 май 2020 г.

Портрети: Диана Стоянова




Много е трудно да правиш портрет на преподавател като Диана Стоянова. Тя е учител творец, новатор, който работи в много посоки, но ще се опитам да нахвърля няколко щрихи като започна от нейната философия на преподаване: „Мисията на учителя не е в това да преподаде определен обем от знания. Учителят е водачът, който трябва да поведе детето, да му открие нови хоризонти, да събуди любопитството му към света и живота, да запали светлината, която ще помогне на детето само да търси и да открива. Мисията на учителя по български език и литература е още по-отговорна. Той не просто трябва да ориентира детето в дебрите на граматиката, а да му вдъхне любов към родната реч, да му даде сетива, за да види красотата на словото и да усети неговата въздействена сила. И ако учителят има пред себе си грамотни млади хора, способни да се изразяват ясно и смислено, да имат ясна позиция и да я изразяват и отстояват убедително, значи е успял.“

Да, Диана Стоянова е успешен учител, защото випуск след випуск тя изгражда точно такива млади хора – хора с ясна позиция, които я отстояват докрай. Но за това по-късно, сега ще се опитам да Ви водя стъпка по стъпка, за да проследите логиката на моето възхищение и преклонение пред труда ѝ.

Учител с мисия

Учителят е този, който трябва да събуди интереса на детето към знанието, да запали неговото въображение, да го води и напътства в разбирането и осмислянето на това, което то чете, научава и претворява на практика, в реалния живот. Тя го постига с изработването на презентациите на уроци, с мисловните карти за  домашна работа, с проектите, които създава и задава на учениците да работят.


Учител творец, с вдъхновение

Диана Стоянова е преподавател, който не върви по „утъпкани пътеки“, тя винаги търси ново предизвикателство, което ще я придвижи минимум с една стъпка напред от сегашното статукво. Даже по време на обучението от разстояние тя намери време да посети два квалификационни курса, много актуални за момента – "Дигитални ресурси за оценяване постиженията на учениците" и "Използване на подходящи образователни ресурси за дистанционно обучение на учениците".

А за методите на преподаване ѝ като разработване на индивидуални и групови проекти, провеждане на литературни дискусии и дебати, ролеви игри, организиране на състезания и викторини, изработване на мисловни карти и схеми, създаване на читателски дневници, стихосбирки, книги аз няма да пиша. Резултатите ѝ говорят сами за себе си.



Учител – начин на живот

Учител е този, който и в живота си на обикновен човек те вдъхновява и ти дава пример за подражание в живота. Само погледнете с каква любов тя плете играчки и кукли за базарите с благотворителна цел или ги подарява на приятели. Или надникнете и вижте какви цветя отглежда на балкона си. Или както тя споделя в своята философия на преподаване: „Да бъдеш учител е начин на живот. Учителстването не се изчерпва само това, което се случва в класната стая, когато затвориш вратата след себе си. То е всекидневната мисъл и действие да бъдеш полезен на учениците си с това, което знаеш и можеш, да бъдеш опора и приятел, когато някой има нужда от подкрепа.“

И да се върнем на младите хора, които тя възпитава и изгражда. Отначало са стресирани и уплашени от нейната взискателност, от ясните ѝ категорични правила за работа в клас. Но после, после идва една точка на пречупване и тогава точно трябва да сте там, при нея и учениците ѝ в клас, за да усетите любовта и уважението, с което те я заливат.

Диана Тенева



1 коментар:

  1. Написано е много истински, много точно, с много любов, с финес, много професионално! Това са словата на творец и много креативен учител, прекрасно е ! Поздравления за точната характеристика на колегите, госпожо Тенева!

    ОтговорИзтриване